فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هشدار داد که استان فارس با اوج گیری مجدد شیوع کروناویروس مواجه شده و آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به روزهای ابتدایی شیوع بازگشته است.
کد خبر: ۸۶۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 18 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:استان فارس با مرکزیت شیراز، طی سه ماه ابتدایی شیوع کروناویروس، به واسطه اندیشیدن راهکارها و تدابیر مختلف بهداشتی اعم از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، توقف فعالیت‌های مختلف خصوصا در بخش حمل و نقل درونشهری، کنترل ورودی‌ها، نمونه گیری فراگیر و پایش جدی برای بیماریابی فعال و البته همراهی شهروندان، شاهد کنترل شیوع کروناویروس بودیم به طوریکه آمارها نشان از پیشتازی فارس در مهار این بیماری داشت.

در ماه‌های ابتدایی، علی‌رغم نگرانی‌هایی که از ناشناخته بودن این ویروس و عوارض و علائم بیماری کووید۱۹ وجود داشت، شمار بیماران بستری شده در بیمارستان و تعداد کسانیکه براثر ابتلا به این بیماری فوت کردند، نسبت به میانگین کشوری، عدد پائینی بود و این موضوع شیراز و فارس را نسبت به کشور متمایز کرده بود؛ اما از روزهای پایانی اردیبهشت و ابتدای خردادماه با از سرگیری فعالیت اکثر مشاغل و راه‌اندازی سیستم حمل و نقل همگانی و باز شدن درهای مطب‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی مختلف در شیراز، افزایش ترددها را شاهد بوده‌ایم.

بررسی آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نشان از رشد قابل توجه و بعضا ۱۰۰ درصدی تعداد بیمارانی که تست آنها مثبت شده بود و رشد آرام اما مداوم شمار فوت شدگان از این بیماری دارد؛ موضوعی که همزمان با کاهش حساسیت‌ها نسبت به استفاده از دستکش و ماسک و رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، روندی صعودی را به خود گرفت و تاکنون این روند تداوم داشته است.

به گزارش ایسنا، تعطیلات بعد از ماه مبارک رمضان و باز شدن مراکز اقامتی، گردشگری، تفریحی، پذیرایی و زیارتی در استان فارس و ورود مسافرانی که با قصد دریافت خدمات درمانی یا گردشگری به این استان سفر می‌کردند را به شدت افزایش داد و این امر در کنار کاهش میزان استفاده از ماسک خصوصا در مراکز جمعی، آمار مبتلایان را روز به روز بالا برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه ۲۸ خرداد در جلسه ستاد مبارزه با کووید۱۹ این دانشگاه، از افزایش بی سابقه آمار مبتلایان به کووید۱۹ در فارس خبر داد و گفت: آمار ۲۴ ساعت گذشته استان فارس، نشانگر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در برابر کروناویروس است.

مهرزاد لطفی، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: در ۲۴ ساعت گذشته و براساس آمارهای ارسالی از آزمایشگاه های تخصصی کووید۱۹ در سطح استان، آمار شناسایی موارد جدید بی سابقه بوده و وضعیت استان را به روزهای نخست شیوع کروناویروس برگردانده است.

او با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در برابر کروناویروس، افزود: آمار صعودی مبتلایان در فارس، نشان دهنده بی توجهی و جدی نگرفتن دستورات بهداشتی در مقابله با این بیماری است.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به احتمال بازگشت محدودیت‌ها هشدار داد و با بیان اینکه طی روزهای اخیر شمار مبتلایان به کووید ۱۹ هشدار دهنده بوده و نشان دهنده اوج گیری بیماری است.

لطفی با بیان اینکه این امر بار بسیار زیادی به سیستم بهداشت و درمان استان وارد می کند، از آمادگی بیمارستان های استان با تمام ظرفیت های موجود برای مقابله با بیماری کووید۱۹ خبر داد و بر انجام مراقبت های بهداشتی برای کارکنان مراکز درمانی در راستای حفظ سلامت آنان تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: لازم است کارکنان تمامی دستگاه ها، سازمان ها، ادارات و مراکز ارایه دهنده خدمات، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری، ضمن استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

همچنین در این نشست، از سوی اعضای ستاد مدیریت بیماری کووید۱۹ دانشگاه، گزارشی در خصوص تجهیزات و امکانات موجود در مراکز درمانی، وسایل حفاظت فردی، تعداد تخت های ویژه، آمادگی بیمارستان های شیراز، سلامت تیم های درمانی، تعداد بیماران بستری، بخش های اورژانس، بستری، اتاق عمل و ظرفیت تخت های بیمارستانی و وضعیت انبار دارویی ارایه شد.

گزارش میدانی خبرنگاران ایسنا از شیراز حاکی از کاهش سطح توجهات مردم نسبت به مخاطرات جدی کروناویروس است؛ موضوعی که منجر به کاهش تعداد افراد استفاده کننده از ماسک و به نزدیک صفر رسیدن استفاده کنندگان از دستکش‌های یکبار مصرف شده است.

حضور و فعالیت مشاغل پرخطر، باز شدن رستورانها و کافی شاپ‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری، افزایش تعداد سفرهای درون و برونشهری، فعال شدن مشاغل کاذبی نظیر دستفروشی، عرضه گل و تمیزکردن شیشه خودروها در مراکز پرجمعیت، افزایش شمار مسافران در شیراز و حضور این افراد در حاشیه خیابانهای اصلی شهر و …. هر کدام تاثیر فزاینده بر آمار این بیماری داشته و دارد.

مشاهدات خبرنگاران ایسنا حاکی از نبود نظارت کافی بر استفاده از ماسک در مراکز جمعیتی نظیر پاساژها، مراکز بزرگ خرید، قطار شهری، اتوبوسهای درونشهری و ….. و عرضه و استفاده از مواد خوراکی در محل‌های عرضه، افزایش قابل توجه دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای کوتاه تفریحی درون استانی و …. در شیراز است.

فعال شدن باشگاه‌های ورزشی و نبود نظارت کافی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز ورزشی، رعایت نشدن فاصله اجتماعی در مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها و حتی کاهش حساسیت دوایر مختلف دولتی نسبت به رعایت اصول اولیه بهداشتی از سوی مراجعان، از دلایل مهم روند افزایشی شیوع کروناویروس در استان فارس و شهر شیراز است.

هفته گذشته نیز بارها رئیس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به اوج گیری کروناویروس هشدار داده و تاکید کرده بودند که این وضعیت به دلیل بی اعتنایی شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش سفرها، بازگشایی بسیاری از مشاغل و …. بوده است.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر، برگزاری مراسم‌های عروسی، دورهمی و جلسات خانوادگی، افزایش شمار سفرهای دورنشهری و برونشهری رشد چشمگیری یافته و علاوه بر آن مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و دستکش و حتی استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده، بی تفاوت شده اند.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار